Az Esprit szélvédőjavító rendszereket gyártó céget 1981-ben alapították, a kifejlesztett technológia elsődleges célja a haszongépjárművek javítása volt. Időközben azonban a személyautó iparból is jelentkezett igény a rendszerek alkalmazására, így újabb anyagok és eszközök fejlesztésével ezt a területet is sikerült kiszolgálniuk.
Magyarországon a ’90-es évek második felétől jelentünk meg készleteinkkel, az azóta eltelt idő alatt az egyik vezető márkává nőttük ki magunkat a magyar piacon, ami elsősorban a anyag rendkívül magas igényeket támasztó minőségének köszönhető, másfelől a különböző szakmai tréningek, tanfolyamok, és a folyamatos konzultációk tettek lehetővé.
Maga a technológia a Közlekedési Főfelügyelet által jóváhagyott, elismert eljárás, amely alkalmazásának folyamatos minőségellenőrzési jogával cégünk rendelkezik.
Jelenleg a következő technológiákkal rendelkezünk:
Az első két technológia lényege, hogy a ragasztott szélvédőkön keletkezett kőfelverődések , repedések nyomait meglehetősen jó hatékonysággal el lehet tüntetni egy igen híg, UV-fényre megkötő gyanta alkalmazásával.
A készleteinkhez részletes alkalmazási tanfolyamot is adunk, amelynek során a leendő alkalmazók minden típusú sérüléssel megismerkednek, ezek javítását külön-külön, majd kombinálva is gyakorolják. Természetesen a tanfolyamok ideje alatt mind az eszközöket, mind a felhasznált anyagokat mi biztosítjuk. A kurzus elvégzése után a sikeres résztvevőknek igény szerint Oklevelet állítunk ki.
Kőfelverődést javító rendszer:
A javítás elve az, hogy a ragasztott szélvédő felületén keletkezett sérülést feltöltjük az üvegével megegyező törésmutatójú gyantával, majd az összes levegő eltávozta után mesterséges vagy természetes UV-fény segítségével megkötjük azt. Jellemzően az így kialakult kötés szilárdsága az ESPRIT anyagok esetében magasabb, mint az üveg saját kötési szilárdsága, így egy későbbi esetleges sérülés esetén sem fog a korábban ESPRIT-tel javított repedés újra végigszaladni. Az esztétikum mellett tehát a biztonság is döntő szempont, ennek főleg a nagyobb üvegfelülettel rendelkező haszongépjárművek esetén van kiemelt jelentősége.
Minden típusú sérülés javítására vonatkozó általános érvényű irányelv az, hogy a hatályos rendeleteknek megfelelően a vezető korlátozott területű látómezején kívül kell esnie a sérülésnek. Kagylós sérülés esetén nincs méretbeli korlátozás, minthogy a ténylegesen sérült felület közel pontszerűnek tekinthető az optikai hatás révén sokkal nagyobbnak látszó sérüléshez képest. Repedések esetén személyautónál 30 cm, haszongépjárműveknél 45 cm hosszúságig javítható a szélvédő kockázatmentesen. Ezen méretek felett az adott esetet egyedileg kell elbírálni.
Tisztítsuk meg a kőfelverődés által okozott kis krátert a kaparószerszámmal!
A fúróval kerekítsük le a kráter peremét, alját!
Helyezzük fel az injektor-hidat, rögzítsük centrálisan a kráter középpontja felett!
Hajtsuk be az injektort, amíg a tömítőgumi a felülettel nem érintkezik! Cseppentsünk a híg töltőgyantából 0,2 ml-t az injektorba , majd hajtsuk be azt, amíg a tömítőgumi pereme kellően szétterül. 1-2 perc elteltével csökkentsünk a nyomáson! Ha még levegő maradt volna a sérülésben, akkor a nyomás ismételt növelésével a fenti folyamatot többször ismételjük, amíg a levegő teljesen eltűnik!
A levegőmentes sérülésről távolítsuk el a hidat, cseppentsünk rá egy csepp sűrű fedőgyantát, fedjük le egy kis darab fóliával, majd helyezzük fel az UV kezelőlámpát, és végezzük el a kezelést min. 10 percen keresztül!
Távolítsuk el a lámpát, húzzuk le a fóliát, kaparjuk le a pengével a megkötött gyanta feleslegét, majd a polírozó krémmel fényesítsük fel a felületet!
Figyelem! Repedések esetén nem kell fúrni, és hidat felhelyezni, a fedőgyantát is elhagyjuk. A híg gyantát a repedés (elkeskenyedő) végétől kezdve cseppenként adagoljuk a fedőfólia csíkok alá, hagyjuk, amíg a kapilláris hatás révén felszívódik és eltünteti a repedést. Az UV-kezelés, majd a borotválás változatlan, de polírozást nem igényel.
A javítás során használt UV-kezelés után rögtön cca. 95%-os kötési szilárdság alakul ki, így a javítás minőségének ellenőrzésére (a gyanták minőségét a gyártó ISO 9002-vel tanúsítja) elegendő a sérüléssel ellenkező oldalról kifejtett enyhe nyomás. Ha ekkor a repedés tovább halad, vagy a kagylós törés szélén perem jelentkezik, akkor a javítást meg kell ismételni. (Ilyen eset az eddigi gyakorlatban még nem fordult elő!)
A készleteinkhez részletes alkalmazási tanfolyamot is adunk, amelynek során a leendő alkalmazók minden típusú sérüléssel megismerkednek, ezek javítását külön-külön, majd kombinálva is gyakorolják. Természetesen a tanfolyamok ideje alatt mind az eszközöket, mind a felhasznált anyagokat mi biztosítjuk. A kurzus sikeres elvégzése után a résztvevők részére Oklevelet állítunk ki.
Elvünk az, hogy a technológiáinkat elsajátítani kívánó partnereink nyugodt, kényelmes körülmények között tanulják meg az alapvető technikát, fogásokat, valamint olyan alapokat kapjanak, hogy a mindennapi gyakorlatban felmerülő további problémákat is sikeresen tudják megoldani. A tanfolyamokat az alapkészlet ára tartalmazza, hiszen érdekünk, hogy az általunk forgalmazott technológia neve a professzionális minőségi munkával legyen azonos, amit ezen képzéssel is elő kívánunk segíteni.
A képzés egy rövid elméleti ismertetővel kezdődik, ahol alapfokon elmagyarázzuk a kőfelverődés okozta szélvédő sérülések optikai alapjait, lehetséges javításának technikáit, valamint a vonatkozó jogi szabályozásokat. Ezt követi a gyakorlati oktatatás, ahol az oktató először különféle típusú sérüléseket hoz létre a szélvédőn, majd egyenként bemutatja azok lehetséges javítási megoldásait, majd a hallgatókkal egyenként begyakoroltatja az adott sérüléstípusok javítását. Addig természetesen nem lépnek tovább, amíg egy szintet tökéletesen nem teljesít a hallgató. Ezután következik az alap sérüléstípusok kombinációnak javítása. A képzés végén az oktató bemutatja a gyakorlatban esetlegesen felmerülő problémák megoldását, gyakorlati trükköket mutat.